Nuffnang Ads

Tuesday, August 7, 2012

Percubaan Membuat Dumpling

As salam...

dah lama rasanyer teringin nak makan dumpling...hehehehe terbayang2 kelembutan skin dumpling tu...wahhh dah mengences ni.....so di sebabkan mengikut nafsu ni..dumplings adalah menu utama utk juadah berbuka masa kat rumah mak ujung minggu lepas....aku pun puas mengoggle resepi ni...almost nak wat kulit dumpling tu menggunakkan bahan2 seperti berikut :

sukatan ikut suka hati:
Tepung Gandum + Air Sejuk+Air Panas = Kacau2 sampai jadi doh dan boleh di uli....

Tapi memandangkan diri ini sedar dengan ketidakupayaan menguli..maka aku pergi ke Giant cari kulit dumpling...hahahahha..alhamdulillah dapat jugak cari jenama KG (kampung kot) dan yang paling penting adalah HALAL.....rm1.85 aje pun ..dalam ada 20 sheet kot..


ha ada pon gambo kulit dumpling tu..ingat aku lupa shoot tadi....kulit ni beso tapak tangan kita aje...apapun cara penggunaan adalah lebih kurang mcm kulit popia......

Bahan2/Inti :
daging ayam cincang+udang+daun bawang+lada sulah+garam+serbuk kiub maggie..letak black paper pun mengamcam..tapi disebabkan yang nak makan ni adalah both muzzammils yang tak tahan pedas aku memang tak bubuh pun.. al maklum both muzzammils tu cerewetttttt....


ha...cantiklah aku susun....ok yang aada garfu tu inti nyer lah..yang penting jgn terlalu lembik..nanti koyak pulak kulit dumpling tu...kalo lembik sangat pun masukkan dalam peti ja..peti sejuk daaa..takkan peti harta karun lak...hahahhahaha.....so amilah inti lebih kurang dan letak kat centre kulit dumpling tu....jgn banyak sangat inti nanti leh terkoyak kulit u.....so letakkan air disekeliling kulit tu utk letakkan kulit tu supaya inti tak keluar masa kita rebus or stim nanti....bentuk dumpling tu terpulangah nak wat mcmana..aku wat ponjot jer senang..lipat2 kulit tu n jadilah..nak buat mcm bentuk raviolli pun boleh janji tertutup inti tu dah ok sangat.... 

ada dua kaedah nak masak dumpling ni..satu rebus satu stim....aiii takkan nak ajar jugak mcmana nak buat....hahhaha..aku pilih rebus jer malas nak tenggek pengukus.....ooo nanti letak minyak sikit yek masa nak bubuh dalam dulang ..takut melekat...so dalam 10 minit ko rebus lah...so jadilah mcm gambo no 4 tu...sedap wokkk...so boleh di makan bagitu saja atau cicah ngan sos pedas...aku buat dua2..kebetulan adik aku masak yong taufu...mm apa lagi menghirup sup la jwbnya.....hehehhe....seriusly mudah sangat membuatnyerr....

juadah berbuka aku bukan sahaja itu..tapi rajin sangatlah aku pulak ni..siap blend buah naga (dragon fruit) ngan pelam yang beso dabak..aku beli buah kat hentian Penawar....mcm2 buah ada..paling syok jambu air dia..manisssss...ok back to the point.....nak blend air buah ni .potong buah kecik+susu cair+gula...aku guna susu pekat......huhuhuhu mablessss derrr..tak caya...meh tgk bawah



hahahah dah cakap dahhh..warna tu mengamcam....both muzzammils cakap mcm pakai gincu...n ada misai.....so jgn segan2 nak cuba wat dumpling ngan air buah yang sedap seantero dunia...ok tu jerrrr....


No comments: