Tuesday, March 15, 2011

Pengalaman Melahirkan Irfan

Assalam...

hehehe punyalah dah lama aku melahirkan irfan....tetiba terpanggil nak ceritakan pengalaman aku melahirkan WAN IRFAN MUZZAMMIL

16/6/2010

mm ni memang tarikh appoitment aku jumpa doc kat HSA...almaklum darah aku sentiasa tinggi masa mengandung..paling kurang pun 140/90...kekadang mencecah 160/100....sama kes masa aku ngandungkan danish dulu....kalo ikutkan aku masa tu dah 38 minggu.....aku dah jangka kalo kena checkup kat HSA memang CONFIRM aku masauk wad.....hahahhaha kan dah betullll.......darah aku 150/100......doc kata ...u kena admit k!....mmm ye kan ajelah.....pas tangan aku di cucuk jarum...aku kena naik wheel chair.........sian laki aku terkial2 push aku....dah lah badan ringan mcm bulu ayam..hehehehe...kebetulan wad kelas 1 pulak dah penuh....nak tak nak aku tumpang dulu wad kelas 3.....lepas hubby settlekan bayaran deposit aku terus di transfer ke wad 1..ngada2kan aku ni..hihihi..Sebelum ni aku dah cakap ngan hubby ..kali ni nak bersalin aku nak duduk wad 1 yek..hahahhahahahaha....so jadilah aku penunggu setia kat wad tu selama 3 hari sambil2 depa pantau darah aku.....memang ngada2 dok sepital je darah aku normal...apa tak nyer masa tu tgh tension ngan RTD Pontian...tu yg darah naik jer...hehehe


18/9
aku dah naik bosan lak duduk wad...sib baik wad 1....yg dok sama bilik ngan aku sama jugak mcm aku ...dah berhari dok wad..hehe ..kali ni dokor senior yg check kandungan aku...bila doktor nak wat ctg -detech jantung baby memang problem..irfan dok lari sana sini dalam perut...habis digodek2nyer perut aku...kekadang sampai silih berganti nurse.....last2 doc kata kita scan..coz dia predict baby kecik dalam 1.8kg aje? opss mak!!!! napa kecik sangat tuuuu....aku dah sedih aje....lepas scan..dia bgtau...kedudukan baby mcm songsang ..mm lagi sedih lagi aku...eh ada lagi...dia bgtau..air ketuban dah kurang ...so nak tak nak kena jugak deliver esok....aku pun gatai tanya .mm nak kena ceaser ker? takk..kita cuba normal dulu.....aku senyum sampai telinga...alhamdulillah....

19/6

pepagi lagi nurse dah kasi aku injection kuatkan rahim.....waaaaaaa sakit2 sangat ok!injection paling sakit pernah aku amik....2 x lak tuuuuu....sib baik punggung aku banyak lemak! (so catz...tak yah lah ko kuruskan badan sangat)....kul 10 pagi..doc masukkan ubat ....induce lerrr..sebab tekanan darah dah ok..masih tak rasa apa2....check jalan pun baru 2cm aje...lepas diseluk tu baru rasa mcm sakit sikit.....kakak aku datang pun aku senyum2 simpul aje..awat ler sakit sangat ni..mcm kontaksi..tapi bukan.....aku gagah jugak jejalan ngan hubby kat bawah.....sampailah waktu melawat habis....

4.30pm

aku dah sakit sangat..memang luar biasa sikit..doc check jalan baru 3 cm.....aku baring mengereng sambil gengam besi kat dinding tu...memang sakit sangat2....wat ctg...jantung baby tak dapat detect..mula2 sornag doc..pastu tak lama ada 4 doc ngadap aku..aku dah keluar peluh jantan walaupun duduk kat bilik aircond..memang mcm sakit nak bersalin..tapi bukaan baru 3cm..nurse dok tanya either aku ada minum selusuh ker..aku cakap tak minum apa2 pun lagi..last2 bila depa dah dapat pandangan senior dan doktor pakar..air ketuban aku dipecahkan....n terus aku di tolak masuk ke labour room......kelam kabut aku call hubby...........sib baik hubby tak balik rumah...

dalam labour room depa pasang CTG kat perut..still tak dapat bacaan yg cantik..last2 doktor decide masuk ikut 'bawah'..masa tu aku dah pasrah..if ini memang yg terbaik utk aku...sampai 7 kali aku kira doc tu seluk  masuk keluar wayar....kali ke 8 baru berjaya..baru leh dengo denyutan jantung irfan....aku cakap ngan baby dalam perut...kita kena kuat utk hadapi semua ni..doktor letak kes aku as stage 2......dah lah kaki aku lenguh gilerrrr....sebab tak leh luruskan kalo tak wayar tu tercabut....aku rasa rileks sikit..last2 aku tertidur.....dan terbangun dan tertido semula....

1 am

tetiba aku terjaga..kontraksi makin hebat....huhuhu dahlah hubby tak der ni..kalo tak leh dapat moral support..apa lah dia wat kat luar tu yek....mmm masa danish dulu, hubby leh teman..tapi sejak kes mamat mana tah pi tumbuk doc..semua suami x leh teman dan dibenarkan masuk ..haruuuuu.....aku pusing sana pusing sini.....susah nak describe sakitnyer mcmana....sama mcm sakit masa danish..so aku leh kawal perasaaan.....doc seluk kata baru 8cm..mmm 2 jam lagi ni....waaaa aku tak rasa 2 jam..mcm dah dekat aje..sebab aku dah rasa nak meneran....masa tu nurse n doc tak der dalam bilik...depa dok sibuk tgk kes lain...

aku dah memang nak rasa meneran n aku pastikan aku tak angkat bontot dah....hehehehe.....1st teran aku leh tahan...masuk yg 2nd...aku jerit aaa sebab tak der orang dalam bilik....dgr aku jerit..semua kelam kabut masuk...suh aku tunggu jgn teran...baru diorang nak bukak peralatan bagai ..mmm tak dan diorang nak get ready...aku pun dah selamat meneran...kualah irfan....alhamdulillah.....sib baik doktor tu sempat sambut.....wekkkkkk....lantang suara dia..hehehe...alhamdulillah tang bersalin aku dipermudahkan..sama macm danish 2 kali teran aje ....nurse n dok say sori kat aku sebab aku terbersalin sendiri..mmm tak perlah semuanyer selamat.....bab nak jahit.koyak sikit aje....lagi sekali aku jerit sebab SAKITTTTT!!!!!! aku memnag tak tahan bab ni..gigit kain pun leh koyak tau..hehehhehe....sebelum kena jahit hubby dah masuk tgk irfan...irfan dah siap, aku pun dah selesai jahit...hubby teman aku....sempatlah snap gambo dalam labour room....tak sempat nak tido..aku dah disorong balik katil............alhamdulillah...now irfan dah 9 bulan....gigi pun dah 6 batang..dah pandai diri sendiri tapi pegang kerusi lah...semoga anak2 ibu menjadi anak yg soleh..AMINNNNN

No comments:

Salam Aidilfitri Buat Semua

Assalamualaikum.... Salam Aidilfitri buat semua pembaca blog Kak Ngah... Sedikit terlambat rasanya Kak Ngah wish raya kan.. Tahun ni Kak Nga...