Nuffnang Ads

Monday, September 16, 2013

Kek Oren Blander - Mudah

Assalamualaikum
mmm apa kita boleh buat dengan sebiji oren ya? jom kita buat kek oren nak.....tak tau? ishhhh meh baca sini...mudah dan ringkas tau..

Bahan-bahan :
  • 1 biji limau  sunkist- potong dan buangkan putih yg kat tengah2 tu yek serta biji nya sekali..potong 6 ker potong lapan ker..janji boleh dilblander..ha blander ngan kulit2 nyer sekali...x pahit pun ;)
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan minyak jagung
  • 3 biji telur




semua bahan-bahan di atas hendaklah diblander dengan halus ya....
  • 2 cawan tepung naik sendiri ( kalo nak guna tepung gandum boleh jugak tapi campurkan satu sudu serbuk penaik) - ayak ok
ok lepas tu bermulalah sesi mencampur bahan kering dan bahan basah...bahan2 yg dah diblender tu tuang dlm tepung yg dah diayak ek..kacau2 bagi semuanyer sebati tau....pakai sepatula je..kalo der..pakai senduk pun ok jugak....dah siap pun adunan tu ..ok kalo nak lagi cantik, kulit limau tu parut sikit..pastu tabur atas dan campur sikit dalam adunan..


ok sementara panas kan oven tu pada suhu 150 , boleh lengserkan loyang ngan butter/Majerin ..kalo x  lekat kek kita nanti..tak pun pakai baking paper pun ok...dah siap semua bolehlah bakar adunan kita....tak nak letak dlm loyang  pun ok..letak dalam bekas cupcake aje...





Selamat Mencuba

Tips: Oven yg kita guna masing2 berbeza kan...masa nak bakar tu tgklah kesesuaian yek..mcm rumah mak tu..oven dia pakai suhu 120 aje..kalo ikut resepi 170...hehehe pepandailah ya..hahaha 








8 comments:

alhuda tajuddin said...

wah sedap yea.. terima kongsi resipi

O J O L A L Y said...

most welcome..jadi tak buat?

O J O L A L Y said...
This comment has been removed by the author.
mama alya said...

Kalu pkai minyak biasa bley x....

O J O L A L Y said...

boleh aje pakai minyak biasa..tapi kalo pakai minyak jagung lagi sedap

bil bil said...

Xpakai butter ka?

O J O L A L Y said...

tak yah butter

Izzati Ahmad said...

Size telur gred apa yeh yang sesuai?