Saturday, December 14, 2019

Jalan-Jalan Ke Sabah 2019 Part 3

Assalamualaikum...

Ingat tak ending part 2 berakhir dengan

"ok..jadinya kami semua terus ke KK..sebab dah booking homestay situ..Ada kejadian yang kurang best waktu tu...sampai kami semua terpaksa checkout dari homestayy tu..padahal  dah bayar 2 malam utk homestay tu......tunggu next entri ya....Wassalam " Hehehe x disengajakan semua ayat berakhir dengan 'TU'...

Hehehe ada apa dengan TU tu..haii..misteri sungguh...oklah kita sambung entri ni... sebaik aje sampai ke Kota Kinabalu setelah menempuhi perjalanan selama 8 jam, kami pun check inn dekat satu homestay ni di KK..Actually dulu2 pernah stay sini...semuanyer ok dan disebabkan itulah kami check inn sekali lagi di sini...Lepas parking keta kat situ, kami pun tggu owner serah kunci... dlm 7 minit mcm tu owner pun bwk kami sekeluarga ke homestay tu... Aik lain macam aje..x mcm homestay yg dulu...Owner bgtau yg homestay lama tu ada orang lain..so dia bg kami homestay yang ni... dalam 1 aras cuma ada 2 rumah aje...huhu privasi sungguh... x salah tingkat 10 kot masa tu... bila pintu lif buka aje...berdegup jantungku bila ku dengar nama mu..ah ah.... hahhahaha x yah serius sangatlah..hihi... Memang betul cuma ada 2 unit rumah aje.... yg aku pasti unit depan ni memang x der orang.... bila melangkah masuk homestay tu..of coz lah bg salam kan..... homestay ni ada 3 bilik...perabot n keadaan rumah ni memang style lama aaa..meaning decoration dia memang oldest laaa... masuk2 owner terus buka semua lampu... aku bgtau owner..eh x yah buka lampu semua...maybe kitaorng guna 1 bilik aje.... eh x pe..x per owner balas...biar terangggggg..... huhu udahlah lampu mcm samar bayangan.... tambah seram..niat aku nak jimatkan bil letrik dia aje..hahahaha....



keadaan bilik x derlah mcm ni sangat......hehehehe

Aku dah rasa semacam sebenarnya..tapi malas nak layan..sebab badan dah penat sangat..Budak2? layan PUBG ..mana nak rasa semuanya..tapi en suami nampak gila gelabahnyer..selalulnya dia orang paling tenang dan x kisah benda2 ni..lagi2 homestay ni kami dah bayar utk 2 hari....... Sejam pertama...keadaan masih terkawal...tapi aku ngan en suami start panass..maksudnya bertekak aje..ada aje benda nak didebatkan... masuk jam ke dua...dia dah start mengelabah....tiba2 dia kata..'kita kena keluar jugak mlm ni..abg dah rasa x sedap sangat2'...dgn muka serius dia ttiba2 bersuara..aku yg pada mulanya x nak layan sangat benda2 ni tetiba naik meremang bula roma ko.... Mcm ada mata yang memandang dan perhati aje..bilik2 yang kita orang x duduk , aku bukak pintunya..tambah2 cahaya kekuningan tu..seram beb... en suami kata  ..ayg cari bilik lain dlm booking.com...x kisah hotel mana pun ya...janji kita kua mlm ni jugak... huhu terkulat2 aku mencari..last2 dapat kat Tanjung Aru...x per..en suami kata book aje.....wokey aku as isteri mithali hanya menurut perintah ya..huhu x pasal2 terbang rm650....en suami call owner homestay..bgtau kami nak kua mlm ni...dia tanya napa? esok aje cerita..last2 duit homestay dapat refund RM 150 aje....oklah dari x der..

Rasa mcm nak terjun aje dari tingkat 10 tu..lif alahai boleh pulak slow motion ek.. budak dua orang tu kami x cerita apa2..kalo x mau jugak gelabah..lagi2 yang no 2..penakut sikit,,,hahahaha....... masa tu dlm jam 930 mlm dah kot.. Settle check inn hotel baru..barulah en suami cerita ngan anak2... muka en suami ada sikit juga ceria..kalo x memang nebesss aje...hahahaha.."ooo patutlah ipan hairan...eh napa ipan nampak jugak ker? aku dah start gelabah lak... bukan bu..ipan hairan ngan pelik bu..napa ada tab mandi tapi tak der penutupnya????? hahahahhaha ye ye lah aku ingat dia nampak jugak entiti tu...... dah mlm tu kami tido ngan aman.....sampailah esok paginyer jumpa owner....


'eh...ada lagi ya bang?..saya ingatkna benda2 tu dah x der? owner jawab lepas en suami cerita ngan panjang lebar..WHAT????? aku tgk owner ni kecik beso kecik beso aje..dah tau ada entiti boleh lagi kasi kat kitaorang homestay tu........rupanya2 tahun2 sebelumnya memang dah ada gangguan...siap costumer sebelumnya pintu diorang kena ketuk dari jam 4 pagi sampai 6 pagi..buka2 x der orang..... itu yg en suami tekad mlm tu jugak kua..sebab x nak ada gangguan mcm tu..manalah tau buka2 mata tido kat tepi kolam renang...hehehehehe...dah dah cukuplah cerita mistik ni...


Keesokan paginya kami semua pergi ke Pasar Tamu Jalan Gaya...saja2 cuci mata ..banyak barang local yang dijual..ayam itik yang masih hidup semua ada...tanaman lagilah..sib baik balik naik flight..kalo x dah angkut semua ni........






oh..sangat2 myesal x beli beg ni....sapa2 nak pi KK, kalo jumpa beg ni belikan utk aku..lepas aje pasar ni habis, pulun aku pusing 2x tau kat pasar filipin cari beg mcm ni..harammm... x der pun..hahhaha....

Banyak lagi gambar sebenarnya tapi x dan nak upload aaa....lepas pi Pasar Tamu ni, aku sambung sopim kat Pasar Filipin lak...ikan bilis ngan sotong kering aku borong..hahahaha..ooo beras wangi pandan pun aku borong jugak ek.korang kalo ke KK, carilah beras ni..sedap..masih banyak kanji n wangiiiiiii.....


Esok paginya..hari keempat aa... lepas kitaorang check out.. terus menuju ke kedai yang jual ambuyat....wahh dah lama cari ni..thanks again ded..walau pun ko kat sepital tapi masih lagi sudi mengoggle carikan tempat yang terbaik utk ambuyat... walau akhinya ko sendiri yang terliur bila aku post gambar ambuyat ni..ooo baru tau ko hantu ambuyat rupanya...


Ambuyat ni memang terbaik..lokasi berhadapan dengan Masjid Besar n St John KK....Actually ambuyat ni di hidangkan bersama Kuah Asam, Jeruk Bambangan, Kangkung goreng belacan,  ikan goreng/rebus ngan sambal belacan.... sedapp ko....


Ambuyat ni adalah tepung sagu..ada banyak kat pasar basah..dlm plastik ..warna putih..bukan yg tebal tapi nipis (thanks to ibu sebab bgtau tepung sagu yg mana satu..nak harapkan anakmu itu ntah tepung apa2 tah yg diajar..hahahhahaha) dibancuh ngan air panas..kacau2 sampai mcm gam kanji tu....oo makan ambuyat ni pakai pangkas ya...anak2 aku dok heran apasal orang ni letak serai dalam cawan...hahahha pada hal penyepit buluh adalah tools utama kalo nak  makan ambuyat...hahhahaa..


Masuk ni dah 2nd time aku makan ambuyat..dulu2 masa kat U, roomate aku orang sabah ..so dia pernah buat ambuyat ni..Walau bagaimanapun, ni adalah pengalaman pertama utk both muzzammil ngan en suami.... apapun sedapppp





perkenalkan abam danish... 


nilah my pelentot aka cik ipan hati tisuuuu


ni sup ayam..sedapp ..lain sikit dari sup kat joho


ok nilah ambuyat


Kangkung Goreng Belacan


ok goggle aje tempat ni ya..semua makanan sedap2
oklah dah nak habis entri sabah kali ini.... Keseronokan 10/10...insha allah kami akan ke sini lagi..dah explore tempat2 yang x pernah sampai lagi....insha allah....terima kasih sebab sudi membaca...Wassalam....

No comments:

Salam Aidilfitri Buat Semua

Assalamualaikum.... Salam Aidilfitri buat semua pembaca blog Kak Ngah... Sedikit terlambat rasanya Kak Ngah wish raya kan.. Tahun ni Kak Nga...