Nuffnang Ads

Thursday, December 30, 2010

A Y A H


Sebenarnya tahu tak bila kita akan merasa kehilangan..aku betul2 merasa bila kehilangan ayah aku yang tercinta..aku betul2 rasa....mm inilah rupanya rasa kehilangan..bila kita tak dapat cakap dengan dia lagi, tak dapat menatap lagi wajahnya..sentiasa jenguk kat pintu.kot2 dia kembali...no no no..itu semua harapan palsu.....

makan masa untuk aku terima pemergian ayah aku.. masa dia meninggalkan aku dan keluarga..aku baru aje kerja...tak sempat dia nak merasa duit gaji aku...padahal kalo masa belajar..'ayah nak duit'..tup2 esok aje dah ada...ntah macamana caranya ..yang dia tahu ada duit utk aku...dia sanggup berlapar untuk aku...bila nak dengar anak2 di anak balik...mmm dia dah mula bersusah payah mencari makanan kegemaran anak2 dia... turun ke laut..cari ikan yang segar....aduhhhhhh sebak dada aku bila ingatkan semua tu......

Banyak benda yg aku nak buat utk balas jasa dia.....nak kasi dia duit, nak ajak dia cuti2 malaysia...nak ajak dia naik kapal terbang...nak pi sana nak pi sini....nak ajak naik kereta aku..al maklum dulu kami terpaksa sewa kereta orang kalo nak ke mana2...tak mampu nak beli kereta..la ni kereta yang kat rumah terpaksa panaskan enjin aje...tak tau nak di bawak kemana...kalo ayah ada mesti dia selalu ajak balik kampung..tengok adik2 dia....mmmm indahnya suasana tu kalo benar2 terjadi....

Yang paling touching bila ayah tak sempat nak tgk aku kawin..ayah meninggal 2 bulan sebelum aku kawin...dah hampir dah tarikh tu..tapi Allah sayangkan ayah dulu....ayah pergi meninggalkan kami tiga beradik...masih ingat lagi bila adik aku call bagitau ayah dah nazak..aku masa tu baru naik kerja ..tu pun nak apply cuti tanpa gaji sebab nak jaga ayah aku....sekali lagi call..adik bagitau ayah dah tak der..ya allah..hanya kau tau perasaan aku waktu itu...mcmana aku nak sampaikan berita tu pada mak....jarak tempat kerja kau ngan mak tak jauh sangat..dengan kekuatan yg ada aku jemput mak kat kilang dia..bila mak tgk aku dipagar..dia dah tahu ..dan dah rasa yang ayah mesti dah tak der.....tak der ucapan yang terkeluar dari mulut aku..aku hanya angguk dan mampu mengalirkan air mata....dalam kereta tak sudah2 dia menyalahkan dirinya.....kenapa dia pergi kerja pagi tu....ya allah.....bayangkan 2 jam perjalanan terpaksa aku gagahkan diri memujuk mak aku walaupun aku tak kuat sebenarnya.....sampai rumah...yupp betul2 mcm drama......tengok orang ramai, keranda, tempat mandi...ya allahhhhhh kuatkan kaki aku untuk melangkah keluar..dan menatap ayah tercinta..................'mak....mak memang dah tak kuat sehingga terpaksa dipapah untuk masuk ke rumah..............ya allah cukuplah aku membayangkan saat2 ituuu.............apa yg aku pasti..terlalu ramai kawan2 ayah yang melawat ayah ketika itu..alhamdulillah..sememangnya ayah memang amat2 disenangani dengan orang sekelilingnya.........

Sebab tu lah aku selalu pesan kawan2 aku....selagi boleh dan selagi sempat...bahagiakan orang tua kita..aku tak tahu n tak paham macamanalah ada orang2 yang sanggup bertikam lidah n bermasam muka dengan orang yang dah bawak kita ke dunia ni...apapun aku amat2 rindukan ayah.......Al FATIHAH.....
ensemkan ayah aku........mcm jin samsudin..ewah..ayah rindunya...

No comments: